OPETTAJILLE

TYÖKALUJA KOULUIHIN

Olemme keränneet Empatiapakkaukseen työkaluja ja tietoa koululaisten ja kouluyhteisöjen empatiataitojen tukemiseen ja kehittämiseen. Sivustolta löydät interaktiivisia materiaaleja empatian, tunneälyn ja digitaitojen opettamiseen.

EMPATIATÄHDET

Alakouluille suunnattu Empatiatähdet-oppimiskokonaisuus tarjoaa tehtäviä ja tekemistä jopa 20 oppitunniksi. Sieltä löydät myös Luokkabotin. Voit toteuttaa luokassa yksittäisiä tehtäviä tai harjoittaa empatiataitoja pitkäkestoisesti koko lukukauden ajan. Tehdään sinunkin luokastasi Empatiatähtiluokka!

Lue lisää

MINECRAFT-HAASTE

Rakenna oppilaidesi kanssa Minecraft Education Editionilla Empatian maailma! Maailma voi olla vaikkapa peli tai tietopaketti, miten verkossa toimitaan muut huomioiden. Vain mielikuvitus asettaa rajat!

Lue lisää

MIGHTIFIER

Kotimainen Mightifier-ohjelma sisältää työkalut sosiaalisten taitojen ja luonteenvahvuuksien kehittämiseen sekä ajantasaiseen kouluhyvinvoinnin mittaamiseen. Mightifierissa koululaiset rakentavat turvallisia sosiaalisia suhteita, oppivat tunnistamaan luokkakavereidensa vahvuuksia sekä antamaan positiivista palautetta vahvuuksien käytöstä. Mightifier on kehitetty yhdessä suomalaisten opettajien ja oppilaiden kanssa.

Lue lisää

OPETTAJATUTKIMUS

Kysyimme yli 400 opettajan näkemyksiä lapsiin ja nuoriin kohdistuvasta nettikiusaamisesta. Selvitimme tapoja, joilla opettajat pyrkivät puuttumaan nettikiusaamiseen. Opettajat toivovat lisää tietoa ja työkaluja nettikiusaamisen ehkäisemiseksi. Häirinnän ja kiusaamisen tunnistaminen ja siihen oikealla tavalla puuttuminen on hyvin tärkeää kouluyhteisöjen hyvinvoinnille, mukaan lukien henkilöstön työhyvinvointi. Jos kohtaat somessa häirintää, ota viipymättä yhteyttä esimieheesi. Muista tallentaa häirinnän ilmeneminen esimerkiksi kuvakaappauksella. Jos häirintä on terveyttä tai henkeä uhkaavaa, on asiasta ilmoitettava poliisille.

Lue lisää

DIGISEIKKAILU

Interaktiivinen opetuspolku kuljettaa oppilaat matkalle oppimaan empatiasta netissä maksutta osana Empatiapakkausta!

Lue lisää

Lohdutus

Miten voit lohduttaa kaveria? Täytä sarjakuvan tyhjät ruudut tekstillä!

Lataa pohja

Ryhmächat

Mitä ryhmächatissa on hyvä kirjoittaa? Täytä sarjakuvan tyhjät ruudut tekstillä!

Lataa pohja

Somepostaus

Mitä someen kannattaa postata? Täytä sarjakuvan tyhjät ruudut tekstillä!

Lataa pohja

SPOOFY - PELI, JOKA LUO LAPSISTA ARJEN KYBERSANKAREITA

Valtaosa lapsista saa ensimmäisen matkapuhelimensa peruskoulun ensimmäisillä luokilla. Heillä on valtavasti mahdollisuuksia ja taitoja käyttää älylaitteita ja nettiä, mutta miten on vastuullisen ja turvallisen käytön laita? Tähän tarpeeseen olemme luoneet maksuttoman suomen ja ruotsinkielisen mobiilipelin, joka tutustuttaa lapset digiturvallisuuden sanastoihin ja ilmiöihin. Pelin voi esimerkiksi ladata koulujen yhteiskäyttölaitteille ja pelata lasten kanssa osana digiturvataitojen opettelua.

Lataa maksuton opettajien opas ja oppituntimateriaalit täältä.

Lue lisää pelistä

Suojellaan lapsia

Stop, Slow & Go – Turvallisesti #Digiliikenteessä

Perinteisten liikennesääntöjen tapaan lapsille on tärkeää opettaa myös, miten digiliikenteessä liikutaan turvallisesti ja muut huomioiden. Turvallisesti digiliikenteessä -liikennevalomallin avulla lapset oppivat, mitkä asiat mediankäytössä ovat kiellettyjä, missä tulee käyttää harkintaa ja mikä on sallittua.

Stop, Slow & Go on Suojellaan Lapsia ry:n tuottama, digiturvallisuuteen liittyvä 5–6-vuotiaille sekä 7–9-vuotiaille suunniteltu valmis materiaalipaketti, jonka avulla voit käsitellä digiturvallisuusteemoja oman luokkasi kanssa hauskalla ja selkeällä tavalla.

Lue lisää siitä, miten Suojellaan Lapsia ry auttaa liikkumaan turvallisesti digiliikenteessä täältä.

Lataa Stop, Slow & Go -opettajan opas alla olevasta linkistä.

Lataa opas

ASIANTUNTIJAT

Mitä empatia ja tunneäly tarkoittaa modernissa yhteiskunnassa? Pyysimme 12 suomalaista vaikuttajaa kertomaan ajatuksiaan digiajan empatiasta.

"Netissä empatia tuntuu välillä katoavan. Yksi syy on se, että vuorovaikutus on netissä usein tekstipohjaista, jolloin meille välittyy niukasti tietoa keskustelukumppanin tunteista."

Katri Saarikivi Aivotutkija

"Yhdistämällä tekoälyn teknisiä ominaisuuksia ja ihmisen empatiakykyä voimme hypätä aivan eri tasolle myös sosiaalisissa taidoissa ja oppimisessa."

Jussi Tolvanen Toimitusjohtaja, Microsoft Suomi

"Nettikiusaaminen tai vihapuhe eivät suoraan ole internetin tai teknologian aiheuttamia, vaan kyse on suuremmasta ilmiöstä."

Camilla Tuominen Tunnekouluttaja & kirjailija

SUURI EMPATIASELVITYS

Selvitimme, miten suomalaisia voidaan parhaiten auttaa ehkäisemään nettikiusaamista. Teimme kyselytutkimuksen yli tuhannelle vanhemmalle ja 400 opettajalle.

37% 17%

37 % opettajista on havainnut oppilaisiin kohdistuvaa nettikiusaamista koulussaan viime vuoden aikana, mutta vain 17 % vanhemmista tietää lastaan kiusatun netissä.

61% 19%

Alakoulun opettajista 61 % on havainnut nettikiusaamista, mutta jopa 19 % vanhemmista ei osaa sanoa, onko omaa lasta nettikiusattu.

1/5

Joka viides suomalainen vanhempi kokee, että teknologiayritykset ovat ensisijaisesti vastuussa nettikiusaamisen ehkäisemisestä.

2/5

43 % suomalaisista vanhemmista opettaa lapselleen säännöllisesti, kuinka käyttäytyä sosiaalisessa mediassa ja internetissä.

37% 61%

37 % opettajista ja 61 % alakoulun opettajista on havainnut oppilaisiin kohdistuvaa nettikiusaamista.

42%

42 % opettajista uskoo, että uudet teknologiat voisivat auttaa nettikiusaamisen ehkäisemisessä.